De wereldwijde groeiende vraag naar voedsel, klimaatverandering en nieuwe wet- en regelgeving (bijv. het verbod op wegwerpplastic) vragen om veranderingen. Wat kan de Rotterdamse horeca vandaag nog aan hun menu veranderen, om te voorkomen dat we straks met onze kaplaarzen aan op het terras zitten? Waar begin je en nog belangrijker: waar liggen de kansen?
BlueCity is een van de partners van MKB010>>Next, een programma van de gemeente Rotterdam wat kleine en middelgrote MKB organisaties inspireert, informeert en stimuleert om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen. Vanaf 8 september, in de Verspillingsvrije week, lanceren zij dan ook “Het Nieuwe Nassen”, een podcast voor Rotterdamse horeca- en foodretail ondernemingen waar praktische tips en inspiratie over hoe je jouw bedrijf klaarstoomt voor de toekomst gegeven worden. Ambassadeur van Het Nieuwe Nassen en host van deze podcast is Rotterdamse chef en ondernemer Perry de Man. Hij gaat op 8 september in een speciale live-uitzending in gesprek met Marco Bunk, woordvoerder van de Koninklijke Horeca Rotterdam en ook horeca ondernemer. De uitzending begint om 10:00 uur en is via Operator radio live te beluisteren.
Het Nieuwe Nassen: Podcast, Meet-up en Impact Cafés
De negatieve financiële gevolgen door COVID-19 zijn voor veel ondernemers het komende jaar nog steeds voelbaar en een hot topic. De belangrijkste vraag en aanknoping van Het Nieuwe Nassen is hoe duurzame innovaties kunnen bijdragen aan een financieel gezondere situatie voor je onderneming. Hoe ondernemers bijvoorbeeld hun voedsel slimmer in kunnen kopen en hoe ze om kunnen gaan met food waste en organisch afval. In de podcast-serie gaat Perry de Man dan ook in gesprek met horeca- en foodretail ondernemers over het runnen van een bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Te gast zijn onder meer Michael Schook (chef-kok restaurant Heroïne), Paul Sharo (eigenaar Man Met Bril Koffie) en Thomas Uljee (mede-oprichter Tomasu, bakkerij Eurobakker).
Op dinsdag 2 november organiseert BlueCity in het voormalige Tropicana zwembad een meet-up, waarin ondernemers worden geïnspireerd door projecten waar ze direct op kunnen aanhaken of die helpen bij het zetten van de eerste stappen om (meer) duurzame innovaties toe te passen. De meet-up wordt in samenwerking met ‘Rotterdam de boer op!’ georganiseerd.
Voor ondernemers die nog dieper in de materie willen duiken, is er van november tot en met maart op elke vierde donderdag van de maand het Impact Café. Tijdens de Impact Cafés gaan ondernemers, boeren, studenten en wetenschappers met elkaar in gesprek over issues die leven binnen de horeca en foodretail. BlueCity organiseert de Impact Cafés in samenwerking met Hogeschool Rotterdam.
De podcast is vanaf 8 september te beluisteren via de website van BlueCity, en ondernemers kunnen zich hier ook aanmelden voor de meet-up en meer informatie vinden over de Impact Cafés.
Beeld: Jacqueline Fuijkschot