Ik zit nog maar net en er wordt meteen een schaal met goudbruine oliebolletjes op tafel gezet. Dat belooft een smaakvol interview te worden! Eerlijk toegegeven, deze kleine bollen nodigen uit er eentje te pakken. Of twee. Misschien wel drie…
Met een mond vol oliebol zit ik tegenover Leon Klootwijk (eigenaar) en Jan Verwijs (bakker). Bakkerij Klootwijk is een èchte Rotterdamse bakker die zich bij het ontwikkelen van zijn producten laat inspireren ådoor de nuchtere en vooruitstrevende wereldstad Rotterdam. “Wij blijven vooral graag dicht bij onszelf”, zegt Leon, “geen poespas, geen fratsen. Kwalitatief goede en eerlijke producten voor een scherpe prijs. Denk aan ons Poldervolkorenbrood, onze Romeo’s of aan onze oliebol.” Laatstgenoemde is na de AD-uitverkiezing in 2017 tot Beste oliebol van Nederland een begrip geworden in de regio. Bakker Klootwijk heeft hier een reputatie hoog te houden!
Jullie zijn een no-nonsense bakkersbedrijf dat het goede van vroeger combineert met frisse ideeën van vandaag. Waar moet een hedendaagse oliebol aan voldoen?
“Een oliebol moet vooral lekker krokant zijn”, zegt Jan meteen, “van binnen niet te vet, maar ook weer niet te droog. De ingrediënten moeten in de goede verhouding vertegenwoordigd zijn in het deeg. Het gaat hier vooral om het vinden van de juiste balans en daar komt meer bij kijken dan je op voorhand zou denken.” Leon knikt instemmend: “Jan heeft samen met zijn collega Werner Lodewijk ontzettend veel tijd gestoken in het vinden van de juiste appel en de juiste rozijn. Het gaat om de details en we laten liever niks aan het toeval over want wij willen immers constante kwaliteit leveren. Het zal je misschien verbazen als ik je zeg dat wij ruim twee jaar hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de perfecte oliebol.”
Dat klinkt haast als wetenschap! Wat zijn over het algemeen de uitdagingen wanneer het gaat om het maken van oliebollen?
Volgens Jan is het vanuit vaktechnisch oogpunt erg belangrijk dat alle factoren constant zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de ingrediënten of de temperatuur tijdens het bakproces. “Dat bleek in de praktijk de nodige uitdagingen met zich mee te brengen. Deze precieze benadering heeft ervoor gezorgd dat wij enorm veel tests hebben uitgevoerd, het maken van ‘de perfecte oliebol’ werd voor ons een obsessie,” zegt hij met een glimlach.
Het was die gedrevenheid die ertoe leidde dat Werner honderden dozen met rozijnen en krenten liet bezorgen. Om nog maar te zwijgen over de tientallen kistjes met bijzondere appels. “Urenlang stond hij te bakken”, vertelt Leon verder, “Werner noteerde werkelijk alles wat hem opviel zodat hij niet alleen een goed inzicht kreeg in de kwaliteit en smaak van iedere bol maar ook in ieder mengsel dat daaraan voorafging. Structuur was en is het sleutelwoord, de perfecte oliebol het resultaat”.
‘Een oliebol moet vooral lekker krokant zijn, van binnen niet te vet, maar ook weer niet te droog’
Jullie zijn een ambachtelijk bakkersbedrijf dat innovatief en creatief te werk gaat. Gaat dat ook op voor de oliebollen?
“Neem nou de kleine oliebolletjes die hier voor je op de schaal liggen”, zegt Leon, “dit product is geboren naar aanleiding van een idee van Marko Valk, een goede vriend van me. Hij organiseert evenementen en wilde een oliebol in borrelformaat die qua omvang vergelijkbaar is met een bitterbal. Het product moest ontwikkeld worden voor de Oliebollenborrelboot, een varende boot waarop nieuwjaarsrecepties kunnen worden gehouden. De reacties waren dusdanig positief dat we besloten hebben dit product op grote schaal te gaan produceren. We hebben ze dit jaar voor het eerst en we verwachten hier een enorm succes mee te behalen.” Ik heb er inmiddels al zo’n vijf op, Leon zou daar zomaar eens gelijk in kunnen krijgen.
De semi-wetenschappelijke benadering heeft er uiteindelijk toe geleid dat Bakker Klootwijk in 2017 de prijs won voor ‘Beste oliebol van Nederland’. Hierop terugkijkend, wat heeft deze uitverkiezing zoal teweeggebracht voor jullie?
Leon zegt dat hij vooral ontzettend blij was voor zijn vader, Aad Klootwijk, die het maken van de perfecte oliebol tot prioriteit had gemaakt binnen de bakkerij. “Daarnaast was die prijs natuurlijk de kroon op het werk van Werner en Jan. Zonder hun gedrevenheid en professionele aanpak was ons dit nooit gelukt.”
Een jaar lang mocht Bakkerij Klootwijk zich winnaar noemen van de AD Oliebollentest. De oliebol ontving louter complimenten: een heerlijke smaak, een perfecte vulling en een fantastisch goudbruine en krokante korst. “Ons streven was om nummer 1 te worden”, zegt Jan trots, “en dat hebben we door intensief samen te werken en vooral niet op te geven, mooi voor elkaar gekregen!”