Het ging als een lopend vuurtje rond. De Buik en Veenman+, oprichter en conceptbedenker van SMAAKmag., hebben per 1 september de handen ineen geslagen en dat nieuws is niet onopgemerkt gebleven. Samen kunnen zij de restaurants, cafés en bars in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht nóg beter voor het voetlicht brengen. Door de krachten en de kennis te bundelen zijn zij in staat de Buik te laten doorgroeien tot een landelijk foodplatform met een breed draagvlak. “We zijn blij dat we elkaar in onze gezamenlijke missie hebben gevonden. We zijn twee handen op één buik,” vatten beide partijen het partnerschap samen.
Sinds 1 september is Veenman+ de nieuwe aandeelhouder van de Buik, bekend van de Buik van Rotterdam, de Buik van Amsterdam en de Buik van Utrecht. Medeoprichter en aandeelhouder Robert de Boer en aandeelhouder Willem van der Sar hebben met de verkoop van hun deel een stap teruggedaan in de organisatie. Medeoprichter en foodwatcher Gijsbregt Brouwer heeft zijn aandelen behouden en blijft het gezicht van het populaire online foodplatform dat in 2014 de Rotterdamse Persprijs won en in 2018 werd betiteld als Beste Culinaire Website van het Jaar. Met Veenman+, dat gezaghebbende titels als Gers!, SMAAKmag. en Onze Haven in haar portefeuille draagt, is de Buik gezegend met een sterke partner die de weg weet in Rotterdam en de rest van het land. Veenman+ staat in de communicatiewereld bekend als dé regisseur van grafische producties.
EXTRA GAS
Veenman+ en de Buik hebben met elkaar gemeen dat ze mooie eetverhalen willen delen met een positief-realistische blik. De Buik heeft als missie de lokale foodcultuur in de schijnwerpers te zetten in de steden waarin zij actief is: Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Met Veenman+ als nieuwe aandeelhouder is zij in staat haar ambitie, uitbreiding naar andere steden, op niet al te lange termijn waar te maken. Gijsbregt Brouwer: “We gaan extra gas geven.”
De reden waarom beide partijen recent zijn gaan samenwerken is dat ze de horecaondernemers, chefs, barista’s, bartenders, sommeliers en leveranciers in deze hersteltijd na de strenge coronamaatregelen een nog groter podium willen geven. Door het vak de aandacht te geven dat het verdient, hopen zij bovendien dat het personeelstekort bijtrekt. Liefhebbers van eten en drinken kunnen rekenen op lekker veel leesvoer dat de Buik in samenwerking met Veenman+ biedt.
SMAAKmag. en de Buik blijven overigens los van elkaar opereren, als twee zelfstandige merken. Van een samenvoeging is geen sprake. Directeur Edwin Veekens van Veenman+ tot slot: “Ik was al jaren fan van de Buik. De Buik is op de hoogte van de leukste adresjes, de laatste horecatrends. Ik weet zeker dat het ons samen lukt om van de Buik een nog groter succes te maken, juist door vast te houden aan de kracht van dit platform.”
Beeld: Antim