SMAAKmag. lekker rotterdams
  • Nieuws
  • Eten & drinken
  • Interviews
  • Reportages
  • Columns
  • Webshop
    • Winkelmand
  • Abonneren op SMAAKmag.
  • Adverteren in SMAAKmag.
  • Wij zijn SMAAKmag.
Winkelmand
  • SMAAKmag.
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Webshop
Abonneren
SMAAKmag. lekker rotterdams
SMAAKmag. lekker rotterdams
  • Nieuws
  • Eten & drinken
  • Interviews
  • Reportages
  • Columns
0
  • Interviews

Heat and Eat als warm gebaar in pittige tijd

  • Dijlan van Vlimmeren

Niemand honger, niemand kou. Heat and Eat, een initiatief van Hotspot Hutspot en Talentfabriek010, vraagt horecaondernemers bij zich aan te sluiten en deze winter lege stoelen aan te bieden aan hen die thuis verkleumen. De koffie, soep en warme hap zijn vooruitbetaald door donateurs. Dit warme gebaar kost de horeca geen omzet, sterker, het levert omzet op.

Koken of stoken? Voor wie krap bij kas zit, is het een duivels dilemma deze winter. De verwarming uit, of geen boodschappen? Voor sommigen is het niet eens een keuze. Zij zitten straks thuis te beven van de kou én van de honger.

Dat mag niet gebeuren, vinden Bob Richters van Hotspot Hutspot en zijn echtgenote Mirelle van den Berg van Talentfabriek010. Zij bedachten een week of twee geleden met Heat and Eat een oplossing. ,,Ken je het basisidee achter Suspended Coffees? Je drinkt ergens een espresso of een cappuccino en je rekent twee koppen af. Het tweede kopje is bedoeld voor een dak- of thuisloze, of voor iemand die om wat voor reden dan ook even niets te makken heeft. Heat and Eat borduurt voort op dat idee,” legt impactondernemer Bob Richters uit.

TWEE BETALEN, 1 HALEN

In elke kroeg, brasserie en in elk restaurant staat de komende maanden tijdens openingsuren de kachel aan, daar brandt het licht, daar is het gerieflijk. Daar wil je zijn als je warmte nodig hebt. Voor de horecaondernemer geldt dat die (hoge) stookkosten sowieso moeten worden gemaakt, ongeacht hoe druk het op dat moment is. 

Zij die niet of amper rond kunnen komen, durven of mogen alleen niet aan dat lege tafeltje of op die lege kruk plaats te nemen omdat ze verplicht zijn of zich verplicht voelen iets te bestellen. ,,Stappen ze bij een horecazaak binnen die meedoet met Heat and Eat hoeven ze die schroom niet te hebben. Donateurs en eerdere gasten hebben namelijk voor hen betaald.”

Bob Richters wijst naar de voordeur van Hotspot Hutspot in Schiedam. Deze deur hangt vol kaartjes. Een kaart vertegenwoordigt de waarde van een kop koffie, kop soep of een hoofdgerecht. De kaartjes mogen gelezen worden als waardebonnen, en die waardebonnen zijn vooraf afgerekend door gasten die de afgelopen dagen bij Hotspot Hutspot een drankje deden of een diner genoten. Twee betalen, 1 halen, zeg maar. Of door mensen die via de website heatandeat.nl een kop koffie, kom soep of een warme hap hebben afgerekend voor een ander.

 ,,Wie geen of onvoldoende geld heeft, mag van de deur een kaartje trekken. Je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, je hoeft niet aan te tonen dat je het niet breed hebt. Het hele systeem is gebaseerd op vertrouwen. De ervaring leert dat mensen die honger lijden eerder bescheiden reageren dan dat zij misbruik van de situatie maken,” weet Bob Richters, die met zijn eega al tien jaar lang ‘het gat in de maatschappij opvult in plaats van het gat in de markt’.

In een korte tijd heeft al een dertigtal horecagelegenheden, van Brugge tot Leeuwarden, zich bij Heat and Eat aangesloten. In Rotterdam doen onder meer Barlou, Pluktuin Natuurtalent, Yoghurt Barn, Sococo Coffee, SkillszKitchen en Het Witte Paard mee. ,,Met Heat and Eat focussen ons op warmte, en daarmee op een warme drank en een warme hap. Bij Yoghurt Barn verkopen ze echter geen soep, daar kun je bijvoorbeeld een classic bowl doneren aan je medemens.”

Heat and Eat is een soort webwinkel, stelt Bob Richters. ,,Vergelijk het met Thuisbezorgd. Er wordt vooraf voor jouw product betaald. Je hoeft als horecaondernemer in tegenstelling tot organisaties als Thuisbezorgd niets aan ons af te dragen. De omzet is volledig voor jou. Donateurs betalen per transactie 2,50 euro aan administratiekosten. Met dat geld bekostigen wij het systeem. Waarom zou je als horecaondernemer niet meedoen? Je bent écht gastvrij, je sluit immers niemand uit, je helpt hen die het nodig hebben de komende pittige tijd te overleven en je genereert wat extra omzet op momenten dat je niet vol zit gereserveerd.”

Meer informatie voor zowel horecaondernemers als donateurs is terug te vinden op heatandeat.nl. Bob Richters is voor verdere tekst en uitleg te bereiken via bob@hotspothutspot.nl.

Dijlan van Vlimmeren

Meer smaakvolle artikelen
Lees meer
  • Interviews

Elke hap telt

  • Dijlan van Vlimmeren
Mattie Valk & Herman den Blijker - SMAAKmag.
Lees meer
  • Interviews

De koek is niet snel op bij Mattie Valk

  • Dijlan van Vlimmeren
Tres - SMAAKmag.
Lees meer
  • Interviews
  • Recepten

Tres – De ongekende creativiteit van Michael van der Kroft

  • Dijlan van Vlimmeren
Lees meer
  • Interviews

Eens wat anders: een Rotterdamse cider tijdens kerst

  • SMAAKmag.
Lees meer
  • Interviews

Pikante pepertjes en zoete lotusbloemen

  • Karin Koolen
Lees meer
  • Interviews

Doe ons vaker zo’n jamsessie!

  • Dijlan van Vlimmeren
Lees meer
  • Interviews

London lekkers: Visstoof op instinct

  • Sander Grip
Lees meer
  • Interviews
  • Recepten

Alles klopt bij sterrenchef Jos Grootscholten

  • Dijlan van Vlimmeren

Smaakt dit naar meer?

Meld je dan snel aan voor onze nieuwsbrief!

SMAAKmag.
Lekker Rotterdams
SMAAKmag. is een initiatief van Veenman+ communicatiebedrijf Rotterdam en carenza* ontwerpbureau Rotterdam

Vul jouw zoekterm in de druk op enter.