‘Toekomst blijft koffiedik kijken’
“Wat de precieze gevolgen zijn van deze crisis, wat de toekomst brengt, dat blijft koffiedik kijken. We kunnen ons als kleine, kwieke organisatie gemakkelijk aanpassen. We zullen niet zo heel snel ten onder gaan – hoewel we voor een groot deel afhankelijk zijn van de horeca. Door zuinig aan te doen kunnen we 2020 hopelijk met zwarte cijfers afsluiten.
Een lokale retailer als Kookpunt is voor ons een fantastische partner, de brug tussen Giraffe Coffee en de koffiefans. We krijgen er gek genoeg ook nog steeds elke week klanten bij: restaurants die na de lockdown met ons in zee willen.”
Maarten van der Jagt
Giraffe Coffee Roasters
‘Met overheidssteun en creativiteit redden we het’
“Als eigenaar van On Track Agency ben ik artiestenmanager, voornamelijk in de hiphophoek. Als directeur van De Nieuwe Lichting organiseer ik het Eendracht Festival en Festival Downtown en ben ik voor het muzikale gedeelte betrokken bij De Dakendagen en Poetry International. Mijn werk is half maart volledig stilgevallen. Ik ben echter niet van het stilzitten. We hebben ondertussen 10×010 Popin, online sessies van de 10 tofste bandjes uit Rotterdam, bedacht en opgezet. Op 12 december gaan we met het Rotterdamse talent op schrijverskamp in Drenthe voor een gezamenlijk album. Met een beetje overheidssteun, creativiteit en het opeten van reserves redden we het wel.”
Immanuel Spoor
On Track Agency / De Nieuwe Lichting
“Ik mis de gezelligheid. Ik mis zelfs de laatste roddels”
“Hooguit drie taxiritjes per week heb ik nog. In het pre-coronatijdperk waren dat er 10 tot 15 per avond. Kaat Mossel, The Harbour Club, Cotazur, Stobbe, dat zijn mijn vaste adressen. Ik ben bijna 67 jaar, ik kan in principe leven van een AOW-uitkering. Dat ik geld misloop, vind ik niet eens zo heel erg. Ik kan niet thuiszitten. Ik mis het autorijden. Ik mis de gezelligheid. Ik mis zelfs de laatste roddels. Als taxichauffeur hoor je nog weleens wat. Ik zal echter nooit iets doorvertellen. Als ik dat zou doen, ligt een deel van mijn klanten gelijk in echtscheiding.”
Harry Koolen
Taxichauffeur
‘Het zijn zulke leukerds in de Rotterdamse horeca’
“Vrijwel alles staat on hold in de horeca. Er is nog wel wat, met name in de hotels, maar verder is het stilletjes. We houden uiteraard vinger aan de pols. We staan stand-by voor de horeca. We kunnen snel schakelen met de kerstdecoratie als de restaurants alsnog dit jaar open mogen. Over de betalingen zullen we zeker niet moeilijk doen. Het zijn zulke leukerds in de Rotterdamse horeca. Wij laten hen niet zitten. 2020 zou ik niet per se een slecht jaar willen noemen. Het is anders. Door de coronacrisis zijn we anders tegen onze bedrijfsvoering aan gaan kijken.”
Michael Zomers
Bloemist – ‘s Zomers Botanical Warehouse
‘2020 had een knaljaar moeten zijn’
“Het vliegt werkelijk alle kanten op. Zit nu 19 jaar in de branche, ik heb nog nooit zo’n raar jaar meegemaakt. Voor de uitbraak van COVID-19 bestond de verdeling uit 65 procent horeca en 35 procent particulieren. De rollen zijn behoorlijk omgedraaid. De tweede lockdown is voor ons een stuk heftiger dan de eerste. In april en mei was het één grote zuippartij bij de mensen thuis, zoveel werd er door particulieren besteld. 2020 had voor ons alles in zich om een knaljaar te worden. Eurovisie Songfestival, het EK… alle klappers zijn afgelast. En oud en nieuw, met maximaal vier personen thuis op de bank, gaat ‘m, denk ik, ook niet worden.”
Gert Stolk
De Admiraliteit Dranken
‘Met eigen kledinglijn geven we er maar een draai aan’
“Public Square is het brein achter feesten als Donna en Panchi. 2020 zou het jaar moeten worden dat wij als evenementenbureau zouden gaan opschalen. Alles viel echter in één klap weg. We hebben nog wel wat sitdown-dingen georganiseerd maar dat werkte niet. Mensen luisteren niet, ze willen de dansvloer op. Mijn compagnon Lennert Kok is nogal van de kleding. We hebben zojuist online een eigen lijn gelanceerd met uniseks streetwear: Howmuch. Op die manier geven we er maar een draai aan. Als Public Square vallen we net buiten de regelingen. Je moet wat, toch?”
Wander Krans
Public Square
Beeld: Vincent van Dordrecht