“De Rotterdamse kerstpakketten zijn heel gewild. Gevuld met van alles en nog wat. Van een Smelt zo in je murf-chocoladereep tot bier van Noordt. En met onze huiswijn en onze huisgemaakte kletskoppen. De take-away en bezorging bij Old Dutch lopen daarentegen niet zo’n storm als in het voorjaar. Iedereen is overgestapt op afhaal. De spoeling is dunner geworden, en dat merk je. We hebben er bestellingen tussen van 750 euro maar we hebben ook dagen dat we nauwelijks iets verkopen. Het is een beetje halen en brengen momenteel. Letterlijk en figuurlijk. Sinds 26 november staan we met een oliebollenkraam op ons parkeerterrein. Ik hoop dat die soelaas biedt. Het is de onzekerheid die ons vooral nekt. Je kunt niets plannen. Je geeft geen 10k uit aan kerstversiering als je niet op tijd weet of je open mag zijn of niet.
Ik ben ervan overtuigd dat de wereld weer redelijk normaal wordt in 2021. Huidhonger, contactarmoede, dat willen we niet meer. Iedereen zit om een praatje verlegen. Ik ook. Zonder horeca is het een dooie boel. Mensen lopen nu met de ziel onder de arm, want ze kunnen buitenshuis nergens terecht. Dat we moeten blijven desinfecteren bij de ingang, daar ben ik zelfs voor. Handen wassen vind ik zo vanzelfsprekend. Dat dit niet altijd gebeurt, dat weet ik ook. Ik heb weleens een lunch gedraaid met zes vrouwelijke gasten. Geen handdoek was gebruikt op het damestoilet. Laten we 2020 zo snel mogelijk proberen te vergeten. We gaan er weer wat leuks van maken komend jaar.”
Aad van der Stel
Beeld: Sylvia Kuiper