Onder het motto ‘Drink minder, maar beter’ verovert VINVIN Wines vele harten van wijnliefhebbers. De wijnhandel is een vrij traditionele markt en daarom zo leuk om erin te pionieren. Het Rotterdamse VINVIN Wines, een team van wijnexperts en -liefhebbers, doet het en daarom gingen we met founders Frank Laurentius, Corinne Hofland en Marcel Just de la Paisières in gesprek over wat ze dan precies anders doen dan hun concurrenten.
Want je zou denken dat we al genoeg wijnzaken in ons land hebben waar we een goede fles wijn kunnen kopen. En wijnliefhebber zijn we zo’n beetje allemaal wel, maar, en daar komt het, echt goede wijnexperts zoals Corinne Hofland hebben we in Nederland niet veel. Corinne doorliep alle fasen van de WSET en volgde 5 jaar lang de Master of Wine (MW) opleiding.
‘De extreem goede kwaliteit van wijnen, was voor mij wel een voorwaarde om in het bedrijf te investeren: we doen dit of heel goed, of niet’
Ze werkte bijna 20 jaar, waar zij verantwoordelijk was voor de inkoop van ruim 10 miljoen flessen wijn en champagne per jaar, bij een van de grootste wijnimport- en distributiebedrijven voor horeca in Nederland, waardoor ze in contact kwam met gepassioneerde wijnmakers, de mooiste restaurants en bij vinologen aan tafel schoof. Ook leerde ze zo Marcel, expert op het gebied van commercie en marketing, kennen die bij hetzelfde bedrijf werkte.
Omdat zij zich allebei meer op premium familiebedrijven willen gaan richten waar passie en kwaliteit bovenaan staan, zeggen beiden hun baan op en besluiten de handen ineen te slaan.
Nadat Corinne en Marcel en een aantal producenten de wens hadden uitgesproken om een ondernemer pur sang aan tafel te hebben, besloot Frank, die al jaren zelf onderneemt, met zijn kennis en kunde over het ondernemen aan te sluiten.
Marcel richt zich op de marketing en sales en Corinne uiteraard op het zoeken van de allerbeste wijnen. De samenwerking blijkt een schot in de roos, want al snel krijgt het drietal van gerenommeerde wijnhuizen de exclusieve rechten voor de verkoop in Nederland. Marcel vertelt: “In deze business geldt: mensen kiezen mensen. Door onze kennis en kunde durven ze met ons zee te gaan.”
Corinne vult Marcel aan: “Vlak voor de lockdown, in februari 2020, heb ik m’n baan opgezegd en medio 2020 zaten wij op de allereerste vlucht naar Italië om wijnhuizen te gaan bezoeken. Zakelijke vluchten mochten toen weer. We hebben ontzettend veel gereisd en allemaal familiebedrijven opgezocht. Zoals Marcel al zei, dit is een mensenmens-business. In de wijnhandel willen ze elkaar zien en daarom zijn we bijvoorbeeld naar Pascal Jolivet afgereisd. Ik ken diegene al heel lang door mijn werk.”
Voor de niet wijnkenner: Pascal Jolivet werd in 1987 opgericht en is een van de meest dynamische domeinen in de Franse Loirevallei. Het domein is gevestigd in Sancerre en bezit meer dan 120 hectare aan eersteklas wijngaarden, verspreid over de appellaties Sancerre en Pouilly-Fumé. VINVIN Wines heeft ook wijnen van nog veel oudere wijnhuizen, zoals Fattoria dei Barbi, dat al honderd jaar onafgebroken in bedrijf is in het Italiaanse Toscane. En het Spaanse wijnhuis Viñedos y Bodegas Sierra Cantabria dat het levenslicht zag in 1870 en al 5 generaties behelst.
Alle wijnhuizen zijn terug te vinden op de website www.vinvinwines.nl die vorig jaar oktober live ging. Hiermee ging het avontuur ook echt van start voor het drietal. Marcel vertelt met gepaste trots: “We moesten natuurlijk flink investeren in een voorraad van dure wijnen. Dit is ons mede gelukt door middel van het uitgeven van certificaten. Wijnliefhebbers konden investeren in VINVIN Wines. In no time hadden we 34 investeerders: ondernemers uit de e-commerce wereld, vastgoed, architectuur, automotive industrie, maar ook (oud) voetballers Pierre van Hooijdonk en Klaas-Jan Huntelaar sloten zich aan en verder, en dat is echt bijzonder, wijnhuizen zelf. Dat geeft aan dat ze echt in ons geloven.”
Omdat de horeca door de nieuwe lockdown gesloten is, focust VINVIN Wines zich in eerste instantie op de particulier die juist doordat de horecagelegenheden niet open zijn, goede wijn in huis haalt. Corinne licht toe: “We werken met allemaal wijnhuizen met een verhaal. Het zijn echt de betere wijnen. Ons motto is: drink less, but better.”
Frank vertelt trots: “Als Corinne wijnen kiest, is het spot on. Als ik vrienden een wijn voorzet die Corinne heeft meegebracht, dan zegt iedereen altijd: wauw. De extreem goede kwaliteit van wijnen, was overigens voor mij wel een voorwaarde om in het bedrijf te investeren: we doen dit of heel goed, of niet.”
Nou, laat dat maar aan Corinne over, die door haar jarenlange ervaring met de allerbeste wijnhuizen weet wat ze doet. Ze kent de bekende, maar ook de onbekende parels. Maar is ook extreem kritisch. Marcel: “Corinne durft gewoon een wijn terug te sturen naar een bekend wijnhuis om te melden dat ze niet gecharmeerd is van de wijn.”
Haar verfijnde wijnsmaak blijkt ze niet van een vreemde te hebben, want zowel haar vader als haar opa werkte in de wijnbusiness en zo krijgt ze het romantische vak al op jonge leeftijd met het glas wijn ingegoten. Hoe leuk is het dan ook dat ze samen met haar liefde en oud-collega dit bedrijf heeft opgebouwd en ze samen stad en land afreizen om de mooiste, eerlijke en pure wijnen bij wijnhuizen te proeven.
Corinne en Frank leerden elkaar kennen bij wijnbar Janssen en van Dijk in het centrum van Rotterdam waar zij door hun gezamenlijke liefde voor champagne gelijk een klik hadden. Hun favoriete uitspraak “Galeotto fu Champagne” (het komt allemaal door champagne) sluit hier goed op aan. “Ik ben altijd wijnliefhebber geweest en ik was meteen onder de indruk van de enorme kennis over wijn van Corinne,” vertelt Frank met twinkelende ogen.
VINVIN Wines leent haar naam uiteraard aan de wijn, maar ook aan het geboortejaar 2020 en heeft zo een dubbele betekenis. Binnen een jaar tijd heeft het 300 exclusieve wijnen op de kaart staan en 4 extra helpende handen in dienst genomen. Het bedrijf gaat, naar eigen zeggen, als een speer en levert ook aan de betere restaurants zoals Cotazur Rotterdam, Ron Blaauw Amsterdam, Central Park in Voorburg en The Red Sun in Blaricum.
Je kunt in hun Favorite Boxen een kaartje met een QR-code vinden. Wie de code scant, krijgt een persoonlijke videoboodschap van een wijnmaker. Overigens zijn de wijnboxen waar je je zes favoriete wijnen in bestelt voorzien van kunst van de populaire contemporary artist kunstenaar Pablo Lucker.
Ook Rotterdamse artiesten, zoals Lauressa Broos en Roderik Faassen van AAA Gallery, maken unieke werken voor VINVIN Wines. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een zelf geselecteerde fles handmatig te laten beschilderen door Lauressa Broos. Marcel sluit af: “We zagen gewoon veel kansen op de Nederlandse markt voor wijnen uit het hogere segment. Ik ben er heel trots op dat we bekende wijnen maar ook champagnes uit Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk en zelfs Zuid-Afrika in ons portfolio hebben. We kiezen allemaal familiehuizen die ook vaak biologische en biodynamische wijnen maken.”
En op de valreep doet hij nog een nieuwtje uit de doeken, want zijn grote wens, naast het verder op de kaart zetten van VINVIN Wines, is een eigen wijnmerk opzetten. “Het wijnmerk Bon Vivant is zojuist gelanceerd en is natuurlijk ook via VINVIN Wines te koop.”
Beeld: Vincent van Dordrecht